A múlt heti órán olyan programokat ismertünk meg, melyek online felületen segítenek bennünket tesztek megírásában, kitöltésében és ezek kiértékelésében. Némely feladattípusnál valóban hasznosnak bizonyulnak ezen felületek, hiszen a diákok is izgalmasabbnak találhatják az elektronikus számonkérést, mint a hagyományos papír alapút. Az értékelés egy gombnyomásra történik, a program rögtöni visszajelzést ad. Az eredményeket a gép táblázatba foglalja és az osztály összeredményét is rögzíti. Olyan típusú feladatoknál, ahol nincs szükség egyéni gondolatok leírására (gondolok itt feleletválasztós, párosítós vagy igaz-hamis feladatokra) rendkívül nagy segítséget jelenthet a tanár számára is ezen felületek alkalmazása.
Kép forrása: link |
Kérdésként annyi merült fel bennem, ha hasonló programokat használunk a számonkérésre, és ezt az előre megadott helyes válaszok alapján a program automatikusan értékeli, hogyan figyelhetünk fel diákjaink egyéni válaszaira és gondolataira. Kifejtős kérdéseknél nem tartom célszerűnek a programok alkalmazását, márpedig ilyen feladatokra is szükség van a kommunikációs képességek fejlesztésének céljából. Ezeknél előre megadhatjuk, hogy a gép milyen válasz(oka)t érzékeljen helyesnek, viszont ha a diák elírja, máshogy fogalmazza meg, már rossz válaszként értékeli. Emiatt ugyanúgy át kell nézni az összes kérdésre adott választ, mintha hagyományos papír alapú dolgozatot íratnánk, pedig sokan úgy gondolhatják, hogy a programmal időt spórolhatunk. Véleményem szerint azonban pont a javítási-értékelési teendőkre kell tanárként kellő időt szánnunk, hiszen így nem csak diákjaink, de saját teljesítményünkről is visszajelzést kapunk.
Kép forrása: link |
Az órán bemutatott programok közül személy szerint a Redmenta nyerte el leginkább a tetszésemet. Egyrészről azért, mert magyar nyelvű felületen tudunk dolgozni, továbbá rendkívül hasznos, hogy beállíthatjuk mikor töltheti ki a diák az általunk szerkesztett tesztlapot és erre mennyi idő áll rendelkezésére. Fontos megjegyezni azt is, hogy ezzel elkerülhetővé válik az, hogy a feladatlap kitöltése közben - idő híján - interneten megkeresse a megfelelő válaszokat.