2016. december 11., vasárnap

Tanulásszervező program - SCHOOLOGY

A szemeszter utolsó feladataként a félév alatt használt tanulásszervező programról, a Schoology weboldalról írok. A program segítségével online tárhelyet létesíthetünk, virtuális osztálynaplót, osztálytermet hozhatunk létre. A felület segítségével könnyebb a kapcsolattartás és információmegosztás tanár és diák, diák és diák között. Az osztályterem tagjai információtartalmakat (tananyagokat, képeket stb.) oszthatnak meg a csoport tagjaival, vagy szimplán írhatnak kérdéseket egymás számára, kommunikációt kezdeményezhetnek (privát üzenetben is). Ugyanazon profillal egyszerre több kurzuscsoport tagjai is lehetünk, így nem kell bajlódni több fiók létrehozásával, ha több tanár kívánja alkalmazni ugyanezen programot. A felületet máshogy kezelheti a tanár, így számos funkció elérésére csak neki adódik lehetőség. Az értékelés fülre kattintva visszajelzést kaphatunk saját eredményünkről. Ötletesnek tartom, hogy különböző matricák és szimbólumok választásával is színesítheti a tanár a visszajelzést. Ha változás, frissítés történik a felületen akkor értesítést kapunk, amiről e-mail üzenetet is kérhetünk.


Kép forrása: link
Személyesen azt emelném ki, hogy tényleg hihetetlenül gyorsan sikerült kiigazodni a felületen. Véleményem szerint leginkább ez annak köszönhető, hogy nagyon Facebook-szerű felépítéssel van dolgunk. Elsőre kicsit idegennek tűntek az angol kifejezések, ám ezek sem jelentettek nagyobb problémát a Schoology használatánál. Személy szerint (habár több funkcióval rendelkezik) a Google+ felületét nehezebben ismertem ki korábban, a Moodle-t pedig egyáltalán nem kedvelem. A Wikispaces-szel korábban nem találkoztam, így első látásra viszont a Schoology mellett tenném le a voksomat. A jövőre nézve viszont előnyös lenne, ha az oldal magyar nyelvű változata is elérhetővé válna.

Hogy mégis miben támogatja a tanulást? Egy helyről gyűjtheti össze a diák az információkat, megnézheti mi éppen a soron következő feladata (naptár funkció), nem kell várnia a személyes találkozásig, már óra előtt értesülhet az értékeléséről, állandóan kapcsolatban lehet TANULÁSSAL kapcsolatban társaival és sorolhatnám... Nem utolsó szempont az sem, hogy az elnevezés is rettentő kreatív és tartalmas. 

2016. december 5., hétfő

Reflexió a mikrotanításra

2016. szeptember 22-én került sor az óra keretében kötelezően elvégzendő mikrotanításra, melynek lényege egy 45 perces foglalkozás megtartása volt. 2 hallgatótársammal dolgoztunk közösen, az órán a digitális tananyagtárakat ismertettük, majd az óra második felében egyik szakunknak megfelelő gyakorlati óratartás volt a követelmény.

A digitális tananyagtárak ismerete kiemelkedően fontos, hiszen ma már számos olyan tárhely, program vagy alkalmazás létezik, amely a diákoknak megkönnyítheti a tananyag elsajátítását. A digitalizált világban felnövekvő generáció(k) már effajta médiumokon keresztül talán könnyeben képesek tanulni.
A prezentált internetes tárhelyeket (SDT, Realika, Scientix,, LRE, videotanar.hu) ismertetve, arra kértük hallgatótársainkat, hogy ismerkedjenek az oldallal, és gondolkodjanak el azon, miben lehetnek segítségükre a tanításban ezen felületek. Az előbbiekben felsorolt tárak többnyire digitális tananyagforrások, azaz tantárgyanként különböző témakörök jegyzeteit és tartalmait foglalják magukban, ezenkívül tudásellenőrző játékokat lehet kipróbálni rajtuk.

A felfedező tanulást támogatják különböző szimulációs játékok is, melyek által a diák egyéni érdeklődésből és belső motivációból képes a tudáselsajátításra, és közben még jól is érezheti magát (gondolok itt interaktív oktatóoldalakra például a Honfoglalóra, PHet-re, vagy a Khan Academy-re).
További internetes oldalak (Google Earth, Google Street View, Google Cultural Institute) is beépíthetők a tanórákba. A felsoroltak közül ezek leginkább a földrajz- és történelemórákon jelenthetnek nagy segítséget, hiszen a diák számára megjelenítik képileg a tananyag tartalmát, alkalmat adnak ún. "virtuális kirándulásokra".
Felkészülésünk alkalmával ezekkel a programokkal ismerkedtünk meg, majd egy prezentáció (prezi.com) segítségével vázoltuk a hallgatóknak. Arra kértük őket, böngésszenek velünk a felületeken és ismerkedjenek az oldalakkal. 
A mikrotanítás témájaként A magyar államalapítást választottuk. Legelőször arra kértük a jelenlevőket, kis csoportokban frissítsék fel Szent Istvánról való tudásukat, és különböző kulcsszavakat kapcsoljanak a témakörhöz. Ezután egy általunk készített kisfilmet vetítettünk le, melyben 5 percben hárman összefoglaltuk a témakörrel kapcsolatban a legfontosabbakat. Ezt azért terveztük így prezentálni, hogy belekóstolhassunk az online tanításba, hiszen ma már számos tanóra születhet videóbeszélgetés segítségével is. Végül gyakorlati feladatként az egyik digitális tananyagtár-oldalon egy kvíz kitöltésére kértük a csoportot, melynek feladatai természetesen a bemutatott videóban elhangzottakra épültek. 



Az előre megírt óratervet az óra előtti napon újra kellett terveznünk, mert kiderült, hallgatótársunk betegsége miatt csak ketten fogjuk tudni megtartani a mikrotanítást. A hiányzó anyagrészeket gyorsan elosztottuk egymás között, és megpróbáltuk ismertetni ezen részeket egyaránt. Itt jegyezném meg, hogy a tanári rögtönzés és "újratervezés", a spontaneitás elengedhetetlen, hiszen mindig adódhatnak olyan körülmények, melyek az előre eltervezetteket felrúghatják. Ilyen lehet például a technikai felszereltség is: ügyelni kell arra, hogy óra előtt megnézzük, a terem technikai adottságai (kivetítő, hangfal, internetkapcsolat stb.) képesek-e a gördülékeny feladatvégzésre, hiszen egy adott probléma esetén rögtön más módszerrel kell megtanítani ugyanazt, amit szerettünk volna. 


Mindent megtettünk felkészültség érdekében azért, hogy jól sikerüljön mikrotanításunk. Az óra végén számos pozitív visszajelzést kaptunk, és jó volt látni, hogy a csoport teljes mértékben bekapcsolódott az órába: figyeltek ránk, követték a feladatokat.

2016. november 29., kedd

Mérés - értékelés IKT eszközökkel (Socrative, Redmenta)

A múlt heti órán olyan programokat ismertünk meg, melyek online felületen segítenek bennünket tesztek megírásában, kitöltésében és ezek kiértékelésében. Némely feladattípusnál valóban hasznosnak bizonyulnak ezen felületek, hiszen a diákok is izgalmasabbnak találhatják az elektronikus számonkérést, mint a hagyományos papír alapút. Az értékelés egy gombnyomásra történik, a program rögtöni visszajelzést ad. Az eredményeket a gép táblázatba foglalja és az osztály összeredményét is rögzíti. Olyan típusú feladatoknál, ahol nincs szükség egyéni gondolatok leírására (gondolok itt feleletválasztós, párosítós vagy igaz-hamis feladatokra) rendkívül nagy segítséget jelenthet a tanár számára is ezen felületek alkalmazása.
Kép forrása: link

Kérdésként annyi merült fel bennem, ha hasonló programokat használunk a számonkérésre, és ezt az előre megadott helyes válaszok alapján a program automatikusan értékeli, hogyan figyelhetünk fel diákjaink egyéni válaszaira és gondolataira. Kifejtős kérdéseknél nem tartom célszerűnek a programok alkalmazását, márpedig ilyen feladatokra is szükség van a kommunikációs képességek fejlesztésének céljából. Ezeknél előre megadhatjuk, hogy a gép milyen válasz(oka)t érzékeljen helyesnek, viszont ha a diák elírja, máshogy fogalmazza meg, már rossz válaszként értékeli. Emiatt ugyanúgy át kell nézni az összes kérdésre adott választ, mintha hagyományos papír alapú dolgozatot íratnánk, pedig sokan úgy gondolhatják, hogy a programmal időt spórolhatunk. Véleményem szerint azonban pont a javítási-értékelési teendőkre kell tanárként kellő időt szánnunk, hiszen így nem csak diákjaink, de saját teljesítményünkről is visszajelzést kapunk. 

Kép forrása: link

Az órán bemutatott programok közül személy szerint a Redmenta nyerte el leginkább a tetszésemet. Egyrészről azért, mert magyar nyelvű felületen tudunk dolgozni, továbbá rendkívül hasznos, hogy beállíthatjuk mikor töltheti ki a diák az általunk szerkesztett tesztlapot és erre mennyi idő áll rendelkezésére. Fontos megjegyezni azt is, hogy ezzel elkerülhetővé válik az, hogy a feladatlap kitöltése közben - idő híján - interneten megkeresse a megfelelő válaszokat. 

2016. november 22., kedd

Digitális történetmesélés

Az alábbi fiktív, általam kitalált történetet a WeVideo program segítségével készítettem. Korábban csak a Moovie Maker programmal találkoztam, ám az internetes WeVideo felület is azonos séma alapján működik, így egyszerűen tudtam kezelni a felületet. Képek, videolejátszások alá ékelhetünk zenéket vagy akár saját hangunkat, ezzel létrehozva egy saját videót. Pedagógiai szempontból akár távollétünk esetén is készíthetünk hasonló videókat, így ilyenkor közvetve is taníthatunk.

Jelen példavideó egy személy életét kíséri végig a 20. századi történelmi eseményeken. Fontosnak tartom a történelmet az egyén szempontjából is prezentálni, hiszen így kézzelfoghatóbbá válhat a diákok számára is. A videó története kitalált, a képek illusztrációk.

.

2016. november 12., szombat

Quizlet

Unod a fárasztó magolást? Rá sem bírsz nézni a füzetedre? Van, ami segít a hatékony tanulásban! Teszteld tudásod, versenyezz társaiddal, játssz! Quizlet. Nekem bevált, kattanj rá Te is!

Kép forrása: link



2016. november 8., kedd

Tankocka játékok (Interaktív tábla)

   Az alábbi feladatot egy játékkészítő oktatási felület segítségével hoztam létre, melyen kreatív módon készíthetünk a tananyaggal kapcsolatos feladattípusokat, úgynevezett tankockákat. Az osztálytermi interaktív táblák segítségével remekül alkalmazhatóak ezen feladattípusok, hiszen játékos formában, kellemest a hasznossal egybekötve segítenek a tananyag átadásában. A weboldalon regisztráció után bárki készíthet számára szimpatikus feladatokat, ez azért is kiemelendő, hiszen a diákoknak is rendelkezésre állhat a felület játékos feladatok elkészítésében, így, akár házi feladatként készíthetnek különböző tankockákat. Számos típusú feladat hozható létre: a keresztrejtvénytől, a feleletválasztós kérdéseken és szókeresőn át az akasztófa játékig minden rendelkezésünkre állhat. Pozitív, hogy a diáknak rögtön visszajelzés érkezik tudásáról, így tisztában van azzal, mennyit kell még gyakorolnia. Az ilyen játékok erősen fejlesztik a kognitív képességeket is, gondolok itt a figyelemre vagy a memóriára, továbbá vizualizálják a tananyagot, segítenek képek és fogalmak párosításában, kronologikus események egymásutániságának megjegyzésében. A weboldalon továbbá chat, szavazás, naptár és jegyzetfüzet funkciók egyaránt elérhetőek, így az osztályon belüli kapcsolattartásra, feladatok megosztására egyaránt alkalmazható.

Jelen feladatban az ipari forradalom találmányaihoz kereshetjük meg feltalálóikat vagy a találmányokat képi formában.

2016. október 22., szombat

Időszalag

Különösen a történelem oktatásánál fontos az anyag kronologikus áttekinthetősége, az, hogy a diák lássa az események egymásutániságát vagy időbeni párhuzamosságát. Ehhez alkalmas a Timetoast idővonal készítő program.
Kép forrása: link


A Timetoast használata során meglepett, hogy a nyilvános idővonalak böngészésénél milyen sokféle témában találhatóak idővonalak, és nem csak történelmi témájú idővonalakat készítenek a weboldal használói. Ugyanakkor zavart az, hogy mennyire lassú, unalmas és egyhangú felülettel van dolgunk: a feltölteni kívánt képeket mindig csak másodszori feltöltésre érzékelte, továbbá szinte nincs lehetőség egyedi és kreatív idővonal készítésére, csak sablonmintaszerűen szerkeszthetünk. A blogomban korábban bemutatott programokat sokkal sokszínűbbnek és korszerűbbnek találtam, mint a Timetoast-ot. Személy szerint nekem nem feltétlen könnyítenék meg az itt prezentált idővonalak a kronologikus áttekinthetőséget, inkább nevezném kaotikusnak és átláthatatlannak. Felmerült bennem az a kérdés, hogy egy esemény leírásánál miért van karakterszám korlát érvényben, miért nem lehet videókat, hanganyagot beágyazni, vagy változtatni az idővonal felépítésén. 

Egyoldalúsága miatt a Timetoast-ot nem találom egy hasznos idővonal-készítő weboldalnak. Keresés után megtudtam azonban, hogy számos hasonló program található az interneten, melyek valóban segíthetnek nagyszerű idővonalak létrehozásában, melyek a tanórákon is hasznosnak bizonyulhatnak. (Capzles vagy HSTRY)

A Timetoast idővonal eléréséhez: A berlini fal története

2016. október 17., hétfő

Fogalomtérkép - A tudás rendszerezése

Fogalomtérképek készítése óriási segítség lehet a diákok számára, hiszen egy adott anyag memorizálásában kulcsszavak alapján feltünteti a kifejtendő anyagrészeket, továbbá egy logikus felépítésű gondolatmenetet is segítségül ad. A gondolattérképek használata csak akkor sikeres, ha a tanuló már egy összefüggő szöveg formájában megismerkedik a témával, átlátja a kapcsolódási pontokat, összefüggéseket és a későbbiekben ezek már bizonyos kulcsszavak segítségével a memóriából jól előhívhatók. A fogalomtérképek mindig egy központi tétel (cím) köré szerveződnek, ehhez kapcsolunk fő- és oldalágakat, amelyek további ágakra és irányokra bomlanak le, ez által részletezve és kifejtve a központi gondolatokat.
A kép forrása: link


Internetes felületek segítségével (Mindomo és Mindmeister) könnyen készíthetünk gondolattérképeket, amelyeknek előnye az, hogy multimédiás elemek (videók, képek, hangfájlok) az egyes gondolati buborékokhoz egyaránt csatolhatók, ezzel mélyítve és kiegészítve az ott megtalálható információkat. Független attól, hogy online vagy kézzel írott gondolattérképeket készítünk mindenképpen hasznosnak bizonyulnak. Mit tesz hozzá az online-verzió? Egyrészt érdekesebbnek láttathatjuk a felvázoltakat a szerkesztési módok és beállítások segítségével, a diákok érdeklődése is erőteljesebb a kreatív technikai dolgok iránt, másrészről a már említett multimédiás beszúrásokkal, kiegészítő vagy magyarázó tartalmak konkrét pontokhoz csatolhatók. Közös szerkesztésre is alkalmasak, ez csoportmunkánál játszhat fontos szerepet, továbbá könnyen megoszhatóak és terjeszthetőek.


Hangsúlyoznám, hogy a programok könnyen kezelhetőek (a kettő közül a Mindomo-t emelném ki, hiszen itt magyar nyelven ismerkedhetünk a felülettel) és hamar el lehet sajátítani a szerkesztést, a program kezelését. Személy szerint korábban nem találkoztam ilyen online fogalomtérkép-készítő programokkal, ám alkalmazásukat rendkívül fontosnak találom. Tény, hogy jóval időigényesebb, mint egy krétával táblára rajzolt gondolattérkép, így használatát csak nehezebb/ összetettebb tananyagok elsajátításában célszerű véleményem szerint alkalmazni. 



Történelemből a reformáció témakörét hoztam példaként, amelyben a protestáns vallási irányzatokról készítettem rendszerező jegyzetet a Mindomo segítségével. A téma rendkívül "nehezen emészthető" egy diák számára, így ennél a tananyagrésznél különösen fontosnak találtam a logikus vizualizált áttekinthetőséget a vallási ágazatok és ismérveik tanulmányozásánál.

A gondolattérkép megtalálható itt: A protestáns vallási irányzatok

2016. október 10., hétfő

Google az oktatásban

Egy felhasználónévvel számtalan Google szolgáltatást tudunk igénybe venni: (a teljesség igénye nélkül) rendelkezünk saját e-mail fiókkal, tárhelyként használhatunk felülteteket, fordíthatunk akár teljes szöveget idegen nyelvre (persze nem árt nyelvtanilag erősen átnézni), több felhasználóval közösen tudunk szerkeszteni tartalmakat, fel és letölthetünk fájlokat vagy akár, az előző bejegyzésben prezentált Google Tour Builder segítségével is szerkeszthetünk virtuális túrákat. És persze természetesen írhatunk blogot is. 
Kép forrása: link

Miért hasznosnak ezen alkalmazások a tanítás-tanulás folyamatában? Tanítási szempontból úgy gondolom nem kíván magyarázatot a kérdés. Nézzük a tanulási folyamatban hogyan használhatóak a Google szolgáltatásai! Egyrészről csoportmunkában fontos szerepet kap, hiszen ha nem tudnak a diákok élőben találkozni és a közös munkát átbeszélni, a Google Drive felületére feltölthetik saját anyagrészüket, ezeket később közösen szerkeszthetik és természetesen kommunikálni is tudnak ezen felületen. Egyéni szempontból a Google Keep és a naptár funkció jegyzetelésre, időpontok beírására és időbeosztás tervezésére egyaránt használható. A Google fordítójával viszont óvatosan kell bánni, többnyire nyelvtanilag és néhol tartalmilag is helytelen szöveg jön ki egész mondatok fordításánál. Ez inkább önálló szavak fordítására alkalmazható, vagy a helyes kiejtés gyakorlására, a szó gép általi felolvastatása által. A Google térképeiről korábbi bejegyzésekben már ejtettem szót, most a Cultural Institute-ot emelném ki, amely rendkívül hasznos lehet eredeti képek vagy művek fellelésében. 

Vegyünk egy történelemórai példát a Google funkcióinak együttes használatára! Legyen az a feladatunk, hogy az osztály egy közös felületen szerkesszen össze egy anyagot, ami egy történelem tankönyvi leckét foglal magában. Vegyük például Budapest világvárossá fejlődését: egyes diákok keressenek tárgyi adatokat (gazdasági adatok, Milleniumi ünnepségek, város struktúrájának kiépítése), mások kutassanak képek után, jelöljék be az újonnan épített épületeket a mai térképen. Az információk ismeretében készítsenek gondolattérképet, szófelhőt a könnyebb megértés érdekében. Minden egyes csoport a saját feladatának produktumát tölti fel egy közös felületre, majd ezt közösen szerkeszthetik egy egésszé, ami majd magát, az osztály által közösen kidolgozott anyagot jelenti. 

Google Tour Builder

Az alkalmazás segítségével virtuális túrákat készíthetünk: a térképen különböző pontok leszúrásával egy kronologikus útvonal készíthető, amely lépésről-lépésre végigjárható. A helyszínekhez képet és mellékelt szöveget (információt) is írhatunk, ez által segíthetünk a túra értelmezésében. Milyen órákon alkalmazható? Leginkább a földrajz és a történelemoktatásban lehet kiemelkedően fontos szerepe, hiszen ha valamit prezentálni szeretnénk (és élőben nem feltétlen tudjuk megtekinteni az adott helyszínt) kiváló lehet a helyszín vizualizására. Legyen az épület, hegycsúcs, utca vagy tér, nem csak térképen felülnézetből, hanem a 3D-mód segítségével akár utcanézetből is megtekinthetjük a keresett helyszínt.
Kép forrása: link
Történelemoktatásban fontos lehet például építészeti témaköröknél (pl. román vagy gótikus           templomok bejelölése az országtérképen) vagy háborúk fontos csatáit lehet kiemelni, és ez alapján egy kronologikus felépítéssel prezentálni a tananyagot. Ez azért is fontos, mert a diákok topográfiai tudása egyaránt fejlődik.

A mellékelt túrát az 1956. október 23-i forradalom budapesti helyszíneiből állítottam össze:

1956. október 23-a helyszínei Budapesten (katt)

2016. október 2., vasárnap

Egy tanulmány és egy előadás ismertetése

Jelen blogbejegyzésben először egy tanulmányt kívánok bemutatni, a tanulmány részleteit ismertetni, majd reflektálni rá. Habók Lilla és Czifrusz Dóra Információcsere a digitális korban - a kommunikáció modellje, eszközei és kommunikációs helyzetek a digitális térben tanulmánya (ld. itt) rendkívül sok témába ad betekintést a mai információszerzéssel és digitális világgal kapcsolatban. Felvázolja a társadalmi információáramlás változását és ismerteti a jelenlegi digitális kommunikáció modelljét, majd ezt a kommunikációs kapcsolatot több szempontból elemzi, ábrázolja a már jól ismert 1948. évi Shannoni modell digitális változatát. Az eredeti kommunikációs folyamatot bemutató ábra kötelező tananyagként szerepel már a középiskolai nyelvtanórákon is, véleményem szerint a jövőben jelen ábrával a tananyag kiegészítése szükségeltetik. 
Kép forrása: link
A digitális kommunikáció információit a tanulmány 4 csoportba sorolja, mely lehet szöveg-, kép-, hang- vagy videoinformáció. Továbbá kiemelném az általam eddig még nem hallott "digitális állampolgár" fogalmát, akinek feladata az információszerzési módokhoz való alkalmazkodás. Itt annyit tennék hozzá, hogy ez nem feltétlen mindig érdeklődésből történik, (gondolok itt leginkább az idősebb generáció képviselőire) hiszen az új szituációhoz való alkalmazkodás "létkérdéssé" válik. Az okostelefonok megjelenésének következményeként született meg az "always-on connection" fogalma, mely lényegében annyit jelent, hogy a fiatalok egész nap online elérhetőek. Habár természetesen számos előnye lehet ennek az állandó elérhetőségnek, saját véleményemként megjegyezném, hogy ez sokszor a valós közösségi létben és kapcsolatokban való egyéni szerep milyenségét negatív irányba fordíthatja. A tanulmány következő altémájában prezentált online közösségi oldalak (social web) lehetővé teszik a kapcsolattartást, ám fontos, hogy ezeken kívül a közvetlen kapcsolatok ápolására is képesek legyenek a fiatalok. Úgy gondolom tanárként fontos hangsúlyt kell fektetni arra, hogy az osztály tagjai közös programokon vegyenek részt, élményeket éljenek át, és képesek legyenek egymás számára "offline" is elérhetővé válni. Itt nem a digitális világ háttérbe szorítására gondolok, hanem a helyes és tudatos alkalmazására: a tanulmányban vázoltak is leírják, hogy az iskola feladata az, hogyan tudja kiaknázni legjobban a digitális technológia lehetőségeit, és ezt hasznos, a tudás konstruálását lehetővé tevő célokra fordítani, melyre az iskolában (és a későbbi életszakaszokban) egyaránt szükség van. 

Kép forrása: link

Fontos a digitális kommunikáció ismerete mellett természetesen az is, hogy a valós kommunikáció gyakorlására számos lehetőség legyen. Az internet világának következménye lett, hogy nyelvünk is átalakul: rövidülnek a mondatok, rövidítéseket alkalmazunk, számos jövevényszó érkezik napról-napra, melyek beágyazódnak a nyelvbe. Érdekesnek találtam a cikkben, hogy megemlíti, hogy már nem csak a szóbeliség nyelve kétszintű, hanem az írásbeliségé is: gondoljunk itt arra, hogy egy közösségi oldalon nem feltétlen úgy kommunikálunk, mint egy hivatalos levélben. Tanárként azt is fontosnak tartom, hogy a diákok a jövőben is képesek legyen a választékos és igényes beszédre, és szóbeli kommunikációjuk egyaránt hatékony legyen.

Végül azt emelném ki, hogy a digitális világ lehetővé tette a mindennapos kommunikációt szülő és tanár között. Megjelentek az elektronikus naplók, a szülő bármikor láthatja gyermeke eredményét a rendszerben, és természetesen a tanár is könnyebben elérhetővé vált. Ez a hatékony iskola-szülő kommunikációt mindenképpen erősíti, a diák tanulási eredményeiben szintúgy szerepet játszhat. 

A következőben egy előadást mutatok be: Sallai Éva - Változik-e, aminek változnia kellene? c. előadása a 2015. évi Digitális Pedagógus Konferencia keretében volt hallható (ld. itt). A cím az IKT-s eszközök oktatásban betöltött jelenlegi szerepére utal, az előadó szerint az iskolának ennek tükrében alapvetően meg kell változnia. Többek közt kitért az iskolák mai technikai felszereltségére, a digitális nemzedék jellemzőire. Fontos kijelentésként említette, hogy még ma is léteznek "nem digitális" diákok, akiknek anyagi körülményei nem engedhetik meg, hogy okostelefonnal, vagy számítógéppel (!) rendelkezzenek otthon, és ezen diákok IKT-s kompetenciái nem alakulnak ki az iskolát megelőzően. Itt tenném hozzá, hogy ez mindenképpen ahhoz vezethet, hogy a csoport perifériájára kerüljön a diák, ezért tanárként ügyelni kell arra, hogy ez ne érintse hátrányosan a tanulót! 
Kép forrása: link
A továbbiakban az IKT térnyerésének fázisait ismertette az előadó: ma már az lenne a cél, hogy egy komplex tanulási környezetet biztosítsunk, újraértelmezzük és átalakítsunk a tanári módszereket és "kiszélesítsük" az osztálytermet a világ felé. A lényegi tanulás elérésének céljából megemlítette, hogy erősíteni kell a tanár-diák kapcsolatot és a mindennapi élethez közelebb kell hozni a tanulást: ehhez Sallai egy Carl R. Rogers idézet hozott példaként. Az idézet lényegében azt ragadja meg, hogy a tanulóknak valódi kapcsolatban kell lenniük az élet problémáival, és ez által önmaguktól vágynak majd a tanulásra, alkotásra. Ehhez elengedhetetlen, hogy a tanulás felfedezés és személyes élmény legyen. 

Az előadás végén kitért az előadó az általa meghatározott "megszaladás" fogalmára, melynek lényege az, hogy nem akkor lesz jó az oktatás, ha minél drágább és több IKT-s eszközt használunk, hanem ha ezeket az eszközöket rendeltetésszerűen és valóban eszközként alkalmazzuk az iskolákban, melyek megkönnyítik, de nem helyettesítik a tanár szerepét, használatuk színesíti, de nem zárja ki egyénileg más módszerek alkalmazását. Egyéni véleményként annyit fűznék hozzá, hogy valóban ha nem tudják kezelni a tanárok ezeket az eszközöket, hátráltató jelleggel bírhatnak, és kötelezően előírt használatuk akadályozhatják a tanárt a hatékony óratartásban, ezért mindenképpen szükségszerű lenne az idősebb tanárok IKT-s eszközökkel való megismertetése. Az eszközök túlzott használata viszont negatív jellegű is lehet, erre az előadó azt a példát hozta, ha a diákok kizárólag egy filmet néznek végig a tanórán akár heteken keresztül.
Kép forrása: link




2016. október 1., szombat

Nemzeti Alaptanterv - Digitális kompetencia

A Nemzeti Alaptanterv kulcskompetenciái között szerepel a digitális kompetencia fogalma is, melynek fejlesztését célként a törvény célként tűzi ki. Kompetencia alatt képességek és készségek elsajátítását értjük, melyek egy adott területen segítenek a problémamegoldásban. Az IKT-eszközök magabiztos, kritikus és etikus használatához a dokumentum az alábbi készségek/képességek birtoklását kívánja fejleszteni: digitális információtartalmak keresése és (hiteles!) feldolgozása, innováció, legfőbb számítógépes alkalmazások felelősségteljes használata, elektronikus kommunikáció. Továbbá szükségeltetik az is, hogy a diákok tisztában legyenek a digitális világ "veszélyeivel" és etikus használatával. 

Kép forrása: link


Napjaink információszerzése teljes mértékben átalakult az eddigiekhez képest, a felnövekvő generációk számára ma már az internet elsődleges szerepet játszik az információkeresésben. Fontos megjegyezni, hogy az információtartalom (gondolok itt a hitelességre és a megbízhatóságra) nem mindig egyezik meg a valós adatokkal. Olyan virtuális felületeket kell megismertetni diákjainkkal, melynek megbízhatóságával tisztában vagyunk. Vegyünk egy példát! A tanuló referátumot készít egy megadott történelmi témából, ehhez információkat gyűjt az interneten (itt jegyezném meg, hogy ma már egy középiskolás első lépései nem a könyvtárba vezetnek) és rá van kényszerítve arra, hogy az információkat feldolgozza és szortírozza. Könnyen belefuthat olyan oldalakba, amelyeken ugyan az adott témához lel fel tudásanyagot, ám ezek (történeti) forrásértéke hagyhat némi kívánnivalót maga után: dilettáns emberek ugyanúgy szerkeszthetnek egy történelmi blogot, vagy írhatnak online felületekre mindenféle szaki képesítés és szakmaiság nélkül. Mi a tanár feladata? Megmutatni olyan tárhelyeket, melyek megbízható forrásnak számíthatnak (gondolok itt akár olyan könyvekre, melyek online formátuma egyaránt elérhető, vagy hivatalos történelmi portálokra, szakirodalmakra). 

Kép forrása: link

Habár a diákok teljes mértékben eligazodnak az interneten és ismerik a számítógépes alkalmazásokat, nem feltétlen tudják ezt hasznos célokra fordítani, nem látják át, hogy az IKT-eszközök nem csak a szabadidő-eltöltésben játszhatnak szerepet, hanem munkaeszközként is tekinthetnek rájuk.  A digitális kompetencia véleményem szerint arra is irányul, hogy célszerűen és szakszerűen éljenek ezen lehetőségekkel és felismerjék, hogy eszközként és nem célként használják őket. A történelemoktatással kapcsolatban itt arra gondolok, hogy belássák azt, hogy a technológia segítségével történelmi tudásszerzésre legyenek képesek és megkönnyíti a tananyag elsajátítását. 

Ma már számos történelmi forrásanyag elérhető interneten, ami a tudásszerzést megkönnyítheti. A történelem már "vizualizálható", eredeti képek és videók is rendelkezésre állnak az utóbbi századokból, melyek által a diák emlékezetében az információ könnyebben nyomot hagy. Fontos ezeket bármilyen formában megmutatni, hiszen jobban leköthetjük a figyelmet velük, mint hatalmas terjedelmű szövegrészletekkel. Ajánlhatunk történelmi kvízeket, játékokat (honfoglaló!!!), mely által a tanulás akár "kalanddá", a külső tanulási kényszer belső motivációvá alakulhat át, a tanulás felfedezéssé válhat. Kiadhatunk olyan feladatokat is, amelyben a diák hozza létre a digitális tartalmakat, például prezentációkészítés, vagy fotók és videók készítése egy adott témához kapcsolódóan. Ezek által a történelmi tudáselsajátításon kívül a digitális kompetenciák egyaránt fejlődnek. 
Kép forrása:link



2016. szeptember 26., hétfő

Digitális tananyagtárak

A következő blogbejegyzésben azt mutatom be, miként szerepel egy tanegység egy digitális tananyagtárban. A videótanár oldal egyike az ilyen digitális tárhelyeknek, amely felületen szinte az összes tantárgy képviseltetni magát. A honlapon a tananyagokat videó formátumban prezentálják és ehhez kapcsolódó kvízfeladatok kitöltésével tesztelhetjük tudásunkat az elhangzottak alapján. 

Válasszuk például ki az 1956-os forradalom és szabadságharc témakörét! A témakört megnyitva egy videó nyílik meg a felületen, mellette van a teszt indítására lehetőség. Az interneten lejátszható prezentáció pozitívuma, hogy a diák újra és újra lejátszhatja, meghallgathatja, visszatekerheti a videót, ezáltal a saját maga tempójában képes a tananyag befogadására. Továbbá a videók szerkesztése remek módon van megoldva: egyrészt az anyag ismertetője, másrészt a prezentációk szövege egyaránt látszik a képen, ez kiemelendő, hiszen ha a prezentálónak nem csak a hangját hallani, akkor könnyebb a megértés és az információbefogadás. A videókban fellelhető képek szintén segítenek az anyag megértésében és rögzítésében. 
Negatívumként annyit tennék hozzá, hogy a videókban nem feltétlen képzett szaktanárok ismertetik az anyagokat, így a videók színvonalai előadásmódban és/vagy tartalomban merőben eltérőek. Továbbá azt emelném ki, ha egyénileg másképp (más oldalról közelítve, másra helyezve a hangsúlyt, más tényeket fontosnak tartva) kívánjuk diákjainkkal az adott anyagot megértetni, ezeknek a videóknak a tartalma részben ütközhet a tanórán elhangzottakkal, a tankönyvben leírtakkal (vagy fordítva). 

Kép forrása: link
A tesztet nagyon ötletesnek találom, főleg azt emelném ki, hogy nem csak hagyományos feleletválasztós (A-D) opciók választásáról beszélünk: van például sorba rendezős, igaz-hamis, vagy több válaszlehetőséget tartalmazó feladattípus is. Ha ilyen kvízekkel szeretnék diákjaink tudását lemérni, vagy gyakorlásra bírni őket, fontos, hogy a tesztek anyagát mi is ismerjük, és ez alapján építsük fel óránkat. A teszttel játékosan sajátíthatják el az anyagot, versenyezhetnek egymással, ezáltal az információszerzés még izgalmasabbá is válhat. Legvégül kiemelendő, hogy a tesztkérdések mivel ismétlődnek és időre kell végrehajtani a feladatokat, különböző kognitív képességek (mint a memória és a figyelem) egyaránt fejlődhetnek.

2016. szeptember 25., vasárnap

Reflexió a mikrotanításra

2016. szeptember 22-én került sor az óra keretében kötelezően elvégzendő mikrotanításra, melynek lényege egy 45 perces foglalkozás megtartása volt. 2 hallgatótársammal dolgoztunk közösen, az órán a digitális tananyagtárakat ismertettük, majd az óra második felében egyik szakunknak megfelelő gyakorlati óratartás volt a követelmény. 


A digitális tananyagtárak ismerete kiemelkedően fontos, hiszen ma már számos olyan tárhely, program vagy alkalmazás létezik, amely a diákoknak megkönnyítheti a tananyag elsajátítását. A digitalizált világban felnövekvő generáció(k) már effajta médiumokon keresztül talán könnyeben képesek tanulni.
A prezentált internetes tárhelyeket (SDT, Realika, Scientix,, LRE, videotanar.hu) ismertetve, arra kértük hallgatótársainkat, hogy ismerkedjenek az oldallal, és gondolkodjanak el azon, miben lehetnek segítségükre a tanításban ezen felületek. Az előbbiekben felsorolt tárak többnyire digitális tananyagforrások, azaz tantárgyanként különböző témakörök jegyzeteit és tartalmait foglalják magukban, ezenkívül tudásellenőrző játékokat lehet kipróbálni rajtuk.


A felfedező tanulást támogatják különböző szimulációs játékok is, melyek által a diák egyéni érdeklődésből és belső motivációból képes a tudáselsajátításra, és közben még jól is érezheti magát (gondolok itt interaktív oktatóoldalakra például a Honfoglalóra, PHet-re, vagy a Khan Academy-re).
További internetes oldalak (Google Earth, Google Street View, Google Cultural Institute) is beépíthetők a tanórákba. A felsoroltak közül ezek leginkább a földrajz- és történelemórákon jelenthetnek nagy segítséget, hiszen a diák számára megjelenítik képileg a tananyag tartalmát, alkalmat adnak ún. "virtuális kirándulásokra".

Kép forrása: link

Felkészülésünk alkalmával ezekkel a programokkal ismerkedtünk meg, majd egy prezentáció (prezi.com) segítségével vázoltuk a hallgatóknak. Arra kértük őket, böngésszenek velünk a felületeken és ismerkedjenek az oldalakkal. 
A mikrotanítás témájaként A magyar államalapítást választottuk. Legelőször arra kértük a jelenlevőket, kis csoportokban frissítsék fel Szent Istvánról való tudásukat, és különböző kulcsszavakat kapcsoljanak a témakörhöz. Ezután egy általunk készített kisfilmet vetítettünk le, melyben 5 percben hárman összefoglaltuk a témakörrel kapcsolatban a legfontosabbakat. Ezt azért terveztük így prezentálni, hogy belekóstolhassunk az online tanításba, hiszen ma már számos tanóra születhet videóbeszélgetés segítségével is. Végül gyakorlati feladatként az egyik digitális tananyagtár-oldalon egy kvíz kitöltésére kértük a csoportot, melynek feladatai természetesen a bemutatott videóban elhangzottakra épültek. 



Az előre megírt óratervet az óra előtti napon újra kellett terveznünk, mert kiderült, hallgatótársunk betegsége miatt csak ketten fogjuk tudni megtartani a mikrotanítást. A hiányzó anyagrészeket gyorsan elosztottuk egymás között, és megpróbáltuk ismertetni ezen részeket egyaránt. Itt jegyezném meg, hogy a tanári rögtönzés és "újratervezés", a spontaneitás elengedhetetlen, hiszen mindig adódhatnak olyan körülmények, melyek az előre eltervezetteket felrúghatják. Ilyen lehet például a technikai felszereltség is: ügyelni kell arra, hogy óra előtt megnézzük, a terem technikai adottságai (kivetítő, hangfal, internetkapcsolat stb.) képesek-e a gördülékeny feladatvégzésre, hiszen egy adott probléma esetén rögtön más módszerrel kell megtanítani ugyanazt, amit szerettünk volna. 


Mindent megtettünk felkészültség érdekében azért, hogy jól sikerüljön mikrotanításunk. Az óra végén számos pozitív visszajelzést kaptunk, és jó volt látni, hogy a csoport teljes mértékben bekapcsolódott az órába: figyeltek ránk, követték a feladatokat.