2016. október 17., hétfő

Fogalomtérkép - A tudás rendszerezése

Fogalomtérképek készítése óriási segítség lehet a diákok számára, hiszen egy adott anyag memorizálásában kulcsszavak alapján feltünteti a kifejtendő anyagrészeket, továbbá egy logikus felépítésű gondolatmenetet is segítségül ad. A gondolattérképek használata csak akkor sikeres, ha a tanuló már egy összefüggő szöveg formájában megismerkedik a témával, átlátja a kapcsolódási pontokat, összefüggéseket és a későbbiekben ezek már bizonyos kulcsszavak segítségével a memóriából jól előhívhatók. A fogalomtérképek mindig egy központi tétel (cím) köré szerveződnek, ehhez kapcsolunk fő- és oldalágakat, amelyek további ágakra és irányokra bomlanak le, ez által részletezve és kifejtve a központi gondolatokat.
A kép forrása: link


Internetes felületek segítségével (Mindomo és Mindmeister) könnyen készíthetünk gondolattérképeket, amelyeknek előnye az, hogy multimédiás elemek (videók, képek, hangfájlok) az egyes gondolati buborékokhoz egyaránt csatolhatók, ezzel mélyítve és kiegészítve az ott megtalálható információkat. Független attól, hogy online vagy kézzel írott gondolattérképeket készítünk mindenképpen hasznosnak bizonyulnak. Mit tesz hozzá az online-verzió? Egyrészt érdekesebbnek láttathatjuk a felvázoltakat a szerkesztési módok és beállítások segítségével, a diákok érdeklődése is erőteljesebb a kreatív technikai dolgok iránt, másrészről a már említett multimédiás beszúrásokkal, kiegészítő vagy magyarázó tartalmak konkrét pontokhoz csatolhatók. Közös szerkesztésre is alkalmasak, ez csoportmunkánál játszhat fontos szerepet, továbbá könnyen megoszhatóak és terjeszthetőek.


Hangsúlyoznám, hogy a programok könnyen kezelhetőek (a kettő közül a Mindomo-t emelném ki, hiszen itt magyar nyelven ismerkedhetünk a felülettel) és hamar el lehet sajátítani a szerkesztést, a program kezelését. Személy szerint korábban nem találkoztam ilyen online fogalomtérkép-készítő programokkal, ám alkalmazásukat rendkívül fontosnak találom. Tény, hogy jóval időigényesebb, mint egy krétával táblára rajzolt gondolattérkép, így használatát csak nehezebb/ összetettebb tananyagok elsajátításában célszerű véleményem szerint alkalmazni. 



Történelemből a reformáció témakörét hoztam példaként, amelyben a protestáns vallási irányzatokról készítettem rendszerező jegyzetet a Mindomo segítségével. A téma rendkívül "nehezen emészthető" egy diák számára, így ennél a tananyagrésznél különösen fontosnak találtam a logikus vizualizált áttekinthetőséget a vallási ágazatok és ismérveik tanulmányozásánál.

A gondolattérkép megtalálható itt: A protestáns vallási irányzatok