Fogalomtérképek készítése óriási segítség lehet a diákok számára, hiszen egy adott anyag memorizálásában kulcsszavak alapján feltünteti a kifejtendő anyagrészeket, továbbá egy logikus felépítésű gondolatmenetet is segítségül ad. A gondolattérképek használata csak akkor sikeres, ha a tanuló már egy összefüggő szöveg formájában megismerkedik a témával, átlátja a kapcsolódási pontokat, összefüggéseket és a későbbiekben ezek már bizonyos kulcsszavak segítségével a memóriából jól előhívhatók. A fogalomtérképek mindig egy központi tétel (cím) köré szerveződnek, ehhez kapcsolunk fő- és oldalágakat, amelyek további ágakra és irányokra bomlanak le, ez által részletezve és kifejtve a központi gondolatokat.
A kép forrása: link
|
Internetes felületek segítségével (Mindomo és Mindmeister) könnyen készíthetünk
gondolattérképeket, amelyeknek előnye az, hogy multimédiás elemek (videók,
képek, hangfájlok) az egyes gondolati buborékokhoz egyaránt csatolhatók, ezzel
mélyítve és kiegészítve az ott megtalálható információkat. Független attól, hogy
online vagy kézzel írott gondolattérképeket készítünk mindenképpen hasznosnak
bizonyulnak. Mit tesz hozzá az online-verzió? Egyrészt érdekesebbnek
láttathatjuk a felvázoltakat a szerkesztési módok és beállítások segítségével,
a diákok érdeklődése is erőteljesebb a kreatív technikai dolgok iránt,
másrészről a már említett multimédiás beszúrásokkal, kiegészítő vagy magyarázó
tartalmak konkrét pontokhoz csatolhatók. Közös szerkesztésre is alkalmasak, ez
csoportmunkánál játszhat fontos szerepet, továbbá könnyen megoszhatóak és
terjeszthetőek.
Hangsúlyoznám, hogy a programok könnyen kezelhetőek (a kettő közül a Mindomo-t
emelném ki, hiszen itt magyar nyelven ismerkedhetünk a felülettel) és hamar el
lehet sajátítani a szerkesztést, a program kezelését. Személy szerint korábban
nem találkoztam ilyen online fogalomtérkép-készítő programokkal, ám
alkalmazásukat rendkívül fontosnak találom. Tény, hogy jóval időigényesebb,
mint egy krétával táblára rajzolt gondolattérkép, így használatát csak
nehezebb/ összetettebb tananyagok elsajátításában célszerű véleményem szerint
alkalmazni.
Történelemből a reformáció témakörét hoztam példaként, amelyben a protestáns vallási irányzatokról készítettem rendszerező jegyzetet a Mindomo segítségével. A téma rendkívül "nehezen emészthető" egy diák számára, így ennél a tananyagrésznél különösen fontosnak találtam a logikus vizualizált áttekinthetőséget a vallási ágazatok és ismérveik tanulmányozásánál.
A gondolattérkép megtalálható itt: A protestáns vallási irányzatok