2016. november 29., kedd

Mérés - értékelés IKT eszközökkel (Socrative, Redmenta)

A múlt heti órán olyan programokat ismertünk meg, melyek online felületen segítenek bennünket tesztek megírásában, kitöltésében és ezek kiértékelésében. Némely feladattípusnál valóban hasznosnak bizonyulnak ezen felületek, hiszen a diákok is izgalmasabbnak találhatják az elektronikus számonkérést, mint a hagyományos papír alapút. Az értékelés egy gombnyomásra történik, a program rögtöni visszajelzést ad. Az eredményeket a gép táblázatba foglalja és az osztály összeredményét is rögzíti. Olyan típusú feladatoknál, ahol nincs szükség egyéni gondolatok leírására (gondolok itt feleletválasztós, párosítós vagy igaz-hamis feladatokra) rendkívül nagy segítséget jelenthet a tanár számára is ezen felületek alkalmazása.
Kép forrása: link

Kérdésként annyi merült fel bennem, ha hasonló programokat használunk a számonkérésre, és ezt az előre megadott helyes válaszok alapján a program automatikusan értékeli, hogyan figyelhetünk fel diákjaink egyéni válaszaira és gondolataira. Kifejtős kérdéseknél nem tartom célszerűnek a programok alkalmazását, márpedig ilyen feladatokra is szükség van a kommunikációs képességek fejlesztésének céljából. Ezeknél előre megadhatjuk, hogy a gép milyen válasz(oka)t érzékeljen helyesnek, viszont ha a diák elírja, máshogy fogalmazza meg, már rossz válaszként értékeli. Emiatt ugyanúgy át kell nézni az összes kérdésre adott választ, mintha hagyományos papír alapú dolgozatot íratnánk, pedig sokan úgy gondolhatják, hogy a programmal időt spórolhatunk. Véleményem szerint azonban pont a javítási-értékelési teendőkre kell tanárként kellő időt szánnunk, hiszen így nem csak diákjaink, de saját teljesítményünkről is visszajelzést kapunk. 

Kép forrása: link

Az órán bemutatott programok közül személy szerint a Redmenta nyerte el leginkább a tetszésemet. Egyrészről azért, mert magyar nyelvű felületen tudunk dolgozni, továbbá rendkívül hasznos, hogy beállíthatjuk mikor töltheti ki a diák az általunk szerkesztett tesztlapot és erre mennyi idő áll rendelkezésére. Fontos megjegyezni azt is, hogy ezzel elkerülhetővé válik az, hogy a feladatlap kitöltése közben - idő híján - interneten megkeresse a megfelelő válaszokat. 

2016. november 22., kedd

Digitális történetmesélés

Az alábbi fiktív, általam kitalált történetet a WeVideo program segítségével készítettem. Korábban csak a Moovie Maker programmal találkoztam, ám az internetes WeVideo felület is azonos séma alapján működik, így egyszerűen tudtam kezelni a felületet. Képek, videolejátszások alá ékelhetünk zenéket vagy akár saját hangunkat, ezzel létrehozva egy saját videót. Pedagógiai szempontból akár távollétünk esetén is készíthetünk hasonló videókat, így ilyenkor közvetve is taníthatunk.

Jelen példavideó egy személy életét kíséri végig a 20. századi történelmi eseményeken. Fontosnak tartom a történelmet az egyén szempontjából is prezentálni, hiszen így kézzelfoghatóbbá válhat a diákok számára is. A videó története kitalált, a képek illusztrációk.

.

2016. november 12., szombat

Quizlet

Unod a fárasztó magolást? Rá sem bírsz nézni a füzetedre? Van, ami segít a hatékony tanulásban! Teszteld tudásod, versenyezz társaiddal, játssz! Quizlet. Nekem bevált, kattanj rá Te is!

Kép forrása: link



2016. november 8., kedd

Tankocka játékok (Interaktív tábla)

   Az alábbi feladatot egy játékkészítő oktatási felület segítségével hoztam létre, melyen kreatív módon készíthetünk a tananyaggal kapcsolatos feladattípusokat, úgynevezett tankockákat. Az osztálytermi interaktív táblák segítségével remekül alkalmazhatóak ezen feladattípusok, hiszen játékos formában, kellemest a hasznossal egybekötve segítenek a tananyag átadásában. A weboldalon regisztráció után bárki készíthet számára szimpatikus feladatokat, ez azért is kiemelendő, hiszen a diákoknak is rendelkezésre állhat a felület játékos feladatok elkészítésében, így, akár házi feladatként készíthetnek különböző tankockákat. Számos típusú feladat hozható létre: a keresztrejtvénytől, a feleletválasztós kérdéseken és szókeresőn át az akasztófa játékig minden rendelkezésünkre állhat. Pozitív, hogy a diáknak rögtön visszajelzés érkezik tudásáról, így tisztában van azzal, mennyit kell még gyakorolnia. Az ilyen játékok erősen fejlesztik a kognitív képességeket is, gondolok itt a figyelemre vagy a memóriára, továbbá vizualizálják a tananyagot, segítenek képek és fogalmak párosításában, kronologikus események egymásutániságának megjegyzésében. A weboldalon továbbá chat, szavazás, naptár és jegyzetfüzet funkciók egyaránt elérhetőek, így az osztályon belüli kapcsolattartásra, feladatok megosztására egyaránt alkalmazható.

Jelen feladatban az ipari forradalom találmányaihoz kereshetjük meg feltalálóikat vagy a találmányokat képi formában.