2016. szeptember 22-én került sor az óra keretében kötelezően elvégzendő mikrotanításra, melynek lényege egy 45 perces foglalkozás megtartása volt. 2 hallgatótársammal dolgoztunk közösen, az órán a digitális tananyagtárakat ismertettük, majd az óra második felében egyik szakunknak megfelelő gyakorlati óratartás volt a követelmény.
A digitális tananyagtárak ismerete kiemelkedően fontos, hiszen ma már számos olyan tárhely, program vagy alkalmazás létezik, amely a diákoknak megkönnyítheti a tananyag elsajátítását. A digitalizált világban felnövekvő generáció(k) már effajta médiumokon keresztül talán könnyeben képesek tanulni.
A prezentált internetes tárhelyeket (SDT, Realika, Scientix,, LRE, videotanar.hu) ismertetve, arra kértük hallgatótársainkat, hogy ismerkedjenek az oldallal, és gondolkodjanak el azon, miben lehetnek segítségükre a tanításban ezen felületek. Az előbbiekben felsorolt tárak többnyire digitális tananyagforrások, azaz tantárgyanként különböző témakörök jegyzeteit és tartalmait foglalják magukban, ezenkívül tudásellenőrző játékokat lehet kipróbálni rajtuk.
A felfedező tanulást támogatják különböző szimulációs játékok is, melyek által a diák egyéni érdeklődésből és belső motivációból képes a tudáselsajátításra, és közben még jól is érezheti magát (gondolok itt interaktív oktatóoldalakra például a Honfoglalóra, PHet-re, vagy a Khan Academy-re).
További internetes oldalak (Google Earth, Google Street View, Google Cultural Institute) is beépíthetők a tanórákba. A felsoroltak közül ezek leginkább a földrajz- és történelemórákon jelenthetnek nagy segítséget, hiszen a diák számára megjelenítik képileg a tananyag tartalmát, alkalmat adnak ún. "virtuális kirándulásokra".
Felkészülésünk alkalmával ezekkel a programokkal ismerkedtünk meg, majd egy prezentáció (prezi.com) segítségével vázoltuk a hallgatóknak. Arra kértük őket, böngésszenek velünk a felületeken és ismerkedjenek az oldalakkal.
A mikrotanítás témájaként A magyar államalapítást választottuk. Legelőször arra kértük a jelenlevőket, kis csoportokban frissítsék fel Szent Istvánról való tudásukat, és különböző kulcsszavakat kapcsoljanak a témakörhöz. Ezután egy általunk készített kisfilmet vetítettünk le, melyben 5 percben hárman összefoglaltuk a témakörrel kapcsolatban a legfontosabbakat. Ezt azért terveztük így prezentálni, hogy belekóstolhassunk az online tanításba, hiszen ma már számos tanóra születhet videóbeszélgetés segítségével is. Végül gyakorlati feladatként az egyik digitális tananyagtár-oldalon egy kvíz kitöltésére kértük a csoportot, melynek feladatai természetesen a bemutatott videóban elhangzottakra épültek.
Az előre megírt óratervet az óra előtti napon újra kellett terveznünk, mert kiderült, hallgatótársunk betegsége miatt csak ketten fogjuk tudni megtartani a mikrotanítást. A hiányzó anyagrészeket gyorsan elosztottuk egymás között, és megpróbáltuk ismertetni ezen részeket egyaránt. Itt jegyezném meg, hogy a tanári rögtönzés és "újratervezés", a spontaneitás elengedhetetlen, hiszen mindig adódhatnak olyan körülmények, melyek az előre eltervezetteket felrúghatják. Ilyen lehet például a technikai felszereltség is: ügyelni kell arra, hogy óra előtt megnézzük, a terem technikai adottságai (kivetítő, hangfal, internetkapcsolat stb.) képesek-e a gördülékeny feladatvégzésre, hiszen egy adott probléma esetén rögtön más módszerrel kell megtanítani ugyanazt, amit szerettünk volna.
Mindent megtettünk felkészültség érdekében azért, hogy jól sikerüljön mikrotanításunk. Az óra végén számos pozitív visszajelzést kaptunk, és jó volt látni, hogy a csoport teljes mértékben bekapcsolódott az órába: figyeltek ránk, követték a feladatokat.