2016. december 11., vasárnap

Tanulásszervező program - SCHOOLOGY

A szemeszter utolsó feladataként a félév alatt használt tanulásszervező programról, a Schoology weboldalról írok. A program segítségével online tárhelyet létesíthetünk, virtuális osztálynaplót, osztálytermet hozhatunk létre. A felület segítségével könnyebb a kapcsolattartás és információmegosztás tanár és diák, diák és diák között. Az osztályterem tagjai információtartalmakat (tananyagokat, képeket stb.) oszthatnak meg a csoport tagjaival, vagy szimplán írhatnak kérdéseket egymás számára, kommunikációt kezdeményezhetnek (privát üzenetben is). Ugyanazon profillal egyszerre több kurzuscsoport tagjai is lehetünk, így nem kell bajlódni több fiók létrehozásával, ha több tanár kívánja alkalmazni ugyanezen programot. A felületet máshogy kezelheti a tanár, így számos funkció elérésére csak neki adódik lehetőség. Az értékelés fülre kattintva visszajelzést kaphatunk saját eredményünkről. Ötletesnek tartom, hogy különböző matricák és szimbólumok választásával is színesítheti a tanár a visszajelzést. Ha változás, frissítés történik a felületen akkor értesítést kapunk, amiről e-mail üzenetet is kérhetünk.


Kép forrása: link
Személyesen azt emelném ki, hogy tényleg hihetetlenül gyorsan sikerült kiigazodni a felületen. Véleményem szerint leginkább ez annak köszönhető, hogy nagyon Facebook-szerű felépítéssel van dolgunk. Elsőre kicsit idegennek tűntek az angol kifejezések, ám ezek sem jelentettek nagyobb problémát a Schoology használatánál. Személy szerint (habár több funkcióval rendelkezik) a Google+ felületét nehezebben ismertem ki korábban, a Moodle-t pedig egyáltalán nem kedvelem. A Wikispaces-szel korábban nem találkoztam, így első látásra viszont a Schoology mellett tenném le a voksomat. A jövőre nézve viszont előnyös lenne, ha az oldal magyar nyelvű változata is elérhetővé válna.

Hogy mégis miben támogatja a tanulást? Egy helyről gyűjtheti össze a diák az információkat, megnézheti mi éppen a soron következő feladata (naptár funkció), nem kell várnia a személyes találkozásig, már óra előtt értesülhet az értékeléséről, állandóan kapcsolatban lehet TANULÁSSAL kapcsolatban társaival és sorolhatnám... Nem utolsó szempont az sem, hogy az elnevezés is rettentő kreatív és tartalmas. 

2016. december 5., hétfő

Reflexió a mikrotanításra

2016. szeptember 22-én került sor az óra keretében kötelezően elvégzendő mikrotanításra, melynek lényege egy 45 perces foglalkozás megtartása volt. 2 hallgatótársammal dolgoztunk közösen, az órán a digitális tananyagtárakat ismertettük, majd az óra második felében egyik szakunknak megfelelő gyakorlati óratartás volt a követelmény.

A digitális tananyagtárak ismerete kiemelkedően fontos, hiszen ma már számos olyan tárhely, program vagy alkalmazás létezik, amely a diákoknak megkönnyítheti a tananyag elsajátítását. A digitalizált világban felnövekvő generáció(k) már effajta médiumokon keresztül talán könnyeben képesek tanulni.
A prezentált internetes tárhelyeket (SDT, Realika, Scientix,, LRE, videotanar.hu) ismertetve, arra kértük hallgatótársainkat, hogy ismerkedjenek az oldallal, és gondolkodjanak el azon, miben lehetnek segítségükre a tanításban ezen felületek. Az előbbiekben felsorolt tárak többnyire digitális tananyagforrások, azaz tantárgyanként különböző témakörök jegyzeteit és tartalmait foglalják magukban, ezenkívül tudásellenőrző játékokat lehet kipróbálni rajtuk.

A felfedező tanulást támogatják különböző szimulációs játékok is, melyek által a diák egyéni érdeklődésből és belső motivációból képes a tudáselsajátításra, és közben még jól is érezheti magát (gondolok itt interaktív oktatóoldalakra például a Honfoglalóra, PHet-re, vagy a Khan Academy-re).
További internetes oldalak (Google Earth, Google Street View, Google Cultural Institute) is beépíthetők a tanórákba. A felsoroltak közül ezek leginkább a földrajz- és történelemórákon jelenthetnek nagy segítséget, hiszen a diák számára megjelenítik képileg a tananyag tartalmát, alkalmat adnak ún. "virtuális kirándulásokra".
Felkészülésünk alkalmával ezekkel a programokkal ismerkedtünk meg, majd egy prezentáció (prezi.com) segítségével vázoltuk a hallgatóknak. Arra kértük őket, böngésszenek velünk a felületeken és ismerkedjenek az oldalakkal. 
A mikrotanítás témájaként A magyar államalapítást választottuk. Legelőször arra kértük a jelenlevőket, kis csoportokban frissítsék fel Szent Istvánról való tudásukat, és különböző kulcsszavakat kapcsoljanak a témakörhöz. Ezután egy általunk készített kisfilmet vetítettünk le, melyben 5 percben hárman összefoglaltuk a témakörrel kapcsolatban a legfontosabbakat. Ezt azért terveztük így prezentálni, hogy belekóstolhassunk az online tanításba, hiszen ma már számos tanóra születhet videóbeszélgetés segítségével is. Végül gyakorlati feladatként az egyik digitális tananyagtár-oldalon egy kvíz kitöltésére kértük a csoportot, melynek feladatai természetesen a bemutatott videóban elhangzottakra épültek. 



Az előre megírt óratervet az óra előtti napon újra kellett terveznünk, mert kiderült, hallgatótársunk betegsége miatt csak ketten fogjuk tudni megtartani a mikrotanítást. A hiányzó anyagrészeket gyorsan elosztottuk egymás között, és megpróbáltuk ismertetni ezen részeket egyaránt. Itt jegyezném meg, hogy a tanári rögtönzés és "újratervezés", a spontaneitás elengedhetetlen, hiszen mindig adódhatnak olyan körülmények, melyek az előre eltervezetteket felrúghatják. Ilyen lehet például a technikai felszereltség is: ügyelni kell arra, hogy óra előtt megnézzük, a terem technikai adottságai (kivetítő, hangfal, internetkapcsolat stb.) képesek-e a gördülékeny feladatvégzésre, hiszen egy adott probléma esetén rögtön más módszerrel kell megtanítani ugyanazt, amit szerettünk volna. 


Mindent megtettünk felkészültség érdekében azért, hogy jól sikerüljön mikrotanításunk. Az óra végén számos pozitív visszajelzést kaptunk, és jó volt látni, hogy a csoport teljes mértékben bekapcsolódott az órába: figyeltek ránk, követték a feladatokat.