Tanári filozófiám


Gyermek- és serdülőkorban formálódik legjobban az ember személyisége, az ebben a korszakban átéltek határozzák leginkább meg azt, milyen felnőtté válunk. Legfontosabb tanári célomnak tartom, hogy az iskolai évek alatt szorongás- és stresszmentesen tanuljanak a diákok, és egy olyan közösség tagjai lehessenek, olyan élményekkel gazdagodjanak, melyekre később is szívesen emlékeznek vissza. A közösségben való lét a személyiségre sokszor erősebb hatással bír, mint maga a tudás elsajátítása.

Ezenkívül természetesen hasznosítható és naprakész tudással kell rendelkezniük a tanítványoknak, amit későbbi életük során felhasználhatnak majd. A német nyelv ma is a második legnépszerűbb idegen nyelv az országban, Európában is a legtöbbek által beszélt nyelvek közé tartozik. Ma már az angolon kívül egy második idegen nyelv elvártnak mondható a munka világában, ezért is tartom fontosnak a hatékony és hasznos nyelvoktatást.
Történelemből fontos kihangsúlyozni, hogy a diákok ne csak száraz számokat és eseményeket lássanak a tárgyban, ezért tartom feladatomnak, hogy az esemény- és politikatörténet mellett (melynek váza természetesen az alapműveltség részét képzi, és megtanulandó) életmód- és mentalitástörténet, a hétköznapi kultúra és gondolkodás, az egyén élete és szerepe különböző korokban egyaránt terítékre kerüljön. A történelem tanulmányozása és megértése fejleszti a problémamegoldó-képességet, gondolkodásra késztet, továbbá a jelenkor eseményei is könnyebben megérthetőek a történelem kellő ismeretével, ugyanakkor ha sikerül megszerettetni a tárgyat még izgalmas, közös "kirándulás" is lehet. 

Végül azt emelném ki, hogy minden diákot arra kell ösztönözni, hogy azt csinálja a jövőben, amit szeret, és számára megfelelő úton lépjen ki az iskolából. Habár minden tantárgyból szükségeltetik egy alapvető ismeret szerzése, fontosnak tartom, hogy a diákot az általa kedvelt területe(ke)n hagyjuk teljes mértékben kibontakozni és "szárnyalni". Ehhez megoldás lehet a differenciált oktatás, amihez elengedhetetlen, hogy a tanár ne csak tanítsa, de ismerje is tanítványait, és egyénként kezelje őket. 

"Lehet a gyermeket könyvből nevelni, de minden gyermekhez más könyv kell." Thomas Gordon