2016. szeptember 26., hétfő

Digitális tananyagtárak

A következő blogbejegyzésben azt mutatom be, miként szerepel egy tanegység egy digitális tananyagtárban. A videótanár oldal egyike az ilyen digitális tárhelyeknek, amely felületen szinte az összes tantárgy képviseltetni magát. A honlapon a tananyagokat videó formátumban prezentálják és ehhez kapcsolódó kvízfeladatok kitöltésével tesztelhetjük tudásunkat az elhangzottak alapján. 

Válasszuk például ki az 1956-os forradalom és szabadságharc témakörét! A témakört megnyitva egy videó nyílik meg a felületen, mellette van a teszt indítására lehetőség. Az interneten lejátszható prezentáció pozitívuma, hogy a diák újra és újra lejátszhatja, meghallgathatja, visszatekerheti a videót, ezáltal a saját maga tempójában képes a tananyag befogadására. Továbbá a videók szerkesztése remek módon van megoldva: egyrészt az anyag ismertetője, másrészt a prezentációk szövege egyaránt látszik a képen, ez kiemelendő, hiszen ha a prezentálónak nem csak a hangját hallani, akkor könnyebb a megértés és az információbefogadás. A videókban fellelhető képek szintén segítenek az anyag megértésében és rögzítésében. 
Negatívumként annyit tennék hozzá, hogy a videókban nem feltétlen képzett szaktanárok ismertetik az anyagokat, így a videók színvonalai előadásmódban és/vagy tartalomban merőben eltérőek. Továbbá azt emelném ki, ha egyénileg másképp (más oldalról közelítve, másra helyezve a hangsúlyt, más tényeket fontosnak tartva) kívánjuk diákjainkkal az adott anyagot megértetni, ezeknek a videóknak a tartalma részben ütközhet a tanórán elhangzottakkal, a tankönyvben leírtakkal (vagy fordítva). 

Kép forrása: link
A tesztet nagyon ötletesnek találom, főleg azt emelném ki, hogy nem csak hagyományos feleletválasztós (A-D) opciók választásáról beszélünk: van például sorba rendezős, igaz-hamis, vagy több válaszlehetőséget tartalmazó feladattípus is. Ha ilyen kvízekkel szeretnék diákjaink tudását lemérni, vagy gyakorlásra bírni őket, fontos, hogy a tesztek anyagát mi is ismerjük, és ez alapján építsük fel óránkat. A teszttel játékosan sajátíthatják el az anyagot, versenyezhetnek egymással, ezáltal az információszerzés még izgalmasabbá is válhat. Legvégül kiemelendő, hogy a tesztkérdések mivel ismétlődnek és időre kell végrehajtani a feladatokat, különböző kognitív képességek (mint a memória és a figyelem) egyaránt fejlődhetnek.