2016. október 10., hétfő

Google az oktatásban

Egy felhasználónévvel számtalan Google szolgáltatást tudunk igénybe venni: (a teljesség igénye nélkül) rendelkezünk saját e-mail fiókkal, tárhelyként használhatunk felülteteket, fordíthatunk akár teljes szöveget idegen nyelvre (persze nem árt nyelvtanilag erősen átnézni), több felhasználóval közösen tudunk szerkeszteni tartalmakat, fel és letölthetünk fájlokat vagy akár, az előző bejegyzésben prezentált Google Tour Builder segítségével is szerkeszthetünk virtuális túrákat. És persze természetesen írhatunk blogot is. 
Kép forrása: link

Miért hasznosnak ezen alkalmazások a tanítás-tanulás folyamatában? Tanítási szempontból úgy gondolom nem kíván magyarázatot a kérdés. Nézzük a tanulási folyamatban hogyan használhatóak a Google szolgáltatásai! Egyrészről csoportmunkában fontos szerepet kap, hiszen ha nem tudnak a diákok élőben találkozni és a közös munkát átbeszélni, a Google Drive felületére feltölthetik saját anyagrészüket, ezeket később közösen szerkeszthetik és természetesen kommunikálni is tudnak ezen felületen. Egyéni szempontból a Google Keep és a naptár funkció jegyzetelésre, időpontok beírására és időbeosztás tervezésére egyaránt használható. A Google fordítójával viszont óvatosan kell bánni, többnyire nyelvtanilag és néhol tartalmilag is helytelen szöveg jön ki egész mondatok fordításánál. Ez inkább önálló szavak fordítására alkalmazható, vagy a helyes kiejtés gyakorlására, a szó gép általi felolvastatása által. A Google térképeiről korábbi bejegyzésekben már ejtettem szót, most a Cultural Institute-ot emelném ki, amely rendkívül hasznos lehet eredeti képek vagy művek fellelésében. 

Vegyünk egy történelemórai példát a Google funkcióinak együttes használatára! Legyen az a feladatunk, hogy az osztály egy közös felületen szerkesszen össze egy anyagot, ami egy történelem tankönyvi leckét foglal magában. Vegyük például Budapest világvárossá fejlődését: egyes diákok keressenek tárgyi adatokat (gazdasági adatok, Milleniumi ünnepségek, város struktúrájának kiépítése), mások kutassanak képek után, jelöljék be az újonnan épített épületeket a mai térképen. Az információk ismeretében készítsenek gondolattérképet, szófelhőt a könnyebb megértés érdekében. Minden egyes csoport a saját feladatának produktumát tölti fel egy közös felületre, majd ezt közösen szerkeszthetik egy egésszé, ami majd magát, az osztály által közösen kidolgozott anyagot jelenti.